Årets pristagare i 2010 års Mineraljakt i Norrbotten

Vinnare i 2010 års Mineraljakt i Norrbottens län är Kari Mäkitalo, Kurravaara. Målet med mineraljakten som arrangeras av SGU och Länsstyrelsen, är att hitta nya mineraluppslag som på sikt leda till nya gruvor, ny mineralförädling och nya jobb i Norrland.

Kari Mäkitalo har gjort fynd av block i Kurravaara, av porfyr genomgående impregnerad av finkornig kopparkis och genomsatt av kopparkisförande kvartsgångar. Fyndet representerar en mineraliseringstyp inte tidigare känd i området.

Kari Mäkitaalo får en prissumma på 29 000 kronor för sitt fina fynd, varav Norrlandsfonden bidrar med 20 000 kronor.

Övriga pristagare i Norrbottens län:

2:a pris                                Ursula Lindvall, Kalix
3:e pris                                Patrik Stenlund, Malå
4:e pris                                Lars Poromaa, Parichart Poromaa, Junosuando
5:e pris                                Ola Uvén, Vittangi
Ungdomspris                         Philip Fagervall, Aapua

Följande personer erhåller bokpriser och diplom:
Thomas Nilsson, Kiruna
Sören Marklund, Arjeplog
Evald Vennberg, Korpilombolo
Per Jonas Nutti, Övre Soppero
Kjell Persson, Kangos
Vesa Hiltunen, Junosuando

SGU och länsstyrelserna arrangerar årligen sedan många år Norrlands Mineraljakt i våra fem nordligaste län – Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Jämtland och Gävleborg – som ett viktigt komplement till den yrkesmässiga prospekteringen. Målet med tävlingen är att få fram nya mineraluppslag som på sikt leda till nya gruvor, ny mineralförädling och nya jobb i Norrland.

I år har 170 mineraljägare skickat in totalt 1325 prover. Av dessa har 132 prover varit så intressanta att de gått till kemisk analys. I år har spännande fynd gjorts på bl.a. apatit, bly, guld, järn, koppar, sällsynta jordartsmetaller, tenn, volfram och zink.

Fredagen den 3/12 presenteras pristagarna i Västerbottens län i Lycksele, och tisdagen den 7/12 för Jämtlands, Gävleborgs och Västernorrlands län i Järvsö.

Norrlandsfondens pris på sammanlagt 100 000 kronor delas ut till de allra bästa fynden. Dessutom har kommuner och företag har bidragit med totalt 129 000 kronor som kommer att delas ut till 37 pristagare. De företag som bidragit till prispengar är Boliden Mineral, LKAB, ALS Chemex, Anglo American, Beowulf Mining, Eurasian Minerals, Botnia Exploration, Eve Ventures, Hodges Resources, Lappland Goldminers, Mawson Resources, Scandinavian Resources, Tasman Metals och Wiking Mineral.

För mer information:

kontakta Jan-Anders Perdahl, projektledare, SGU, tel. 0953– 346 08

Läs mer om Norrlansd mineraljakt på SGUs webb.

• Naturresurser