Gotlands grundvatten kartläggs med helikopter

Sveriges geologiska undersökning (SGU) utför i samverkan med Region Gotland, Länsstyrelsen i Gotlands län, Vattenmyndigheten Södra Östersjön och Havs- och vattenmyndigheten helikopterburna mätningar på Gotland under andra halvan av oktober. Undersökningarna görs med en ny metod, SkyTEM, för att kartlägga markförhållandena i fyra områden där grundvattentillgången bedöms vara intressant ur ett dricksvattenperspektiv.

Mätningarna syftar till att ge ökad kunskap om grundvattenförhållandena, vilket bland annat leder till en säkrare prognos om var man kan lokalisera dricksvattentäkter, på vilket djup och var det finns salt grundvatten. Mätningarna kommer även ge mer kunskap om hur känsliga områdena är för förorening av grundvattnet.

En ny metod, SkyTEM, kommer att användas för att ta fram en mer detaljerad information av de geologiska förhållandena som styr förekomsten av grundvatten. Metoden har använts med stor framgång i Danmark, och fungerar utmärkt även för Gotlands likartade sedimentära berggrund. Under 2012 testade SGU metoden på ett mindre område i Skåne, och nu har turen kommit till Gotland. I detta skede undersöks fyra områden, varav tre har bedömts ha stor potential för större vattenuttag; ett område från Tingstäde träsk till kusten vid Lummelunda, ett område öster om Visby, och ett område mellan Fröjel och Ala. Det fjärde området är större delen av Fårö som har valts ut då dricksvattentillgången där är speciellt utsatt.

SkyTEM är ett helikopterburet geofysiskt system som mäter jordlagrens och berggrundens utsträckning ett hundratal meter ner i berget. SkyTEM bygger på utsändning av elektromagnetiska vågor från en spole som hänger under helikoptern. Genom att analysera markens reaktion på dessa vågor kan man med hjälp av tillgänglig geologisk information skapa en tredimensionell modell för hur jord, berg och grundvatten breder ut sig i det undersökta området. Helikoptern, med en stor mätram hängande 35 meter under sig, flyger på cirka 70 meters höjd över marken och med 200 meter mellan mätlinjerna. Mätningarna utförs av företaget SkyTEM Survey Aps på uppdrag av SGU.

För mer information,kontakta:

Peter Dahlqvist, SGU, tel. 046-31 17 84