SKR håller årsmöte i Linköping

Sveriges Kristna Råds årsmöte hålls i Linköping den 4-5 maj, på inbjudan av Linköpings kristna råd. Huvudlokal för årsmötet blir Missionskyrkan (Drottninggatan 22), men årsmötets sista halva dag, eftermiddagen den 5 maj, genomförs på Nya Slottet Bjärka-Säby.

Förutom sedvanliga förhandlingar, med genomgång av de två senaste årens verksamhet och framåtsyftande beslut kring verksamhet och budget, innehåller årsmötet också några seminariepass;

-          Kyrkorna, media och politiken, medverkan: Dan Svanell, ordförande i Immanuelskyrkan Stockholm, nybliven presschef hos (S), tidigare konsult och ännu tidigare pressekreterare i regeringskansliet

-          Religionsmöten, ett seminariepass med gemensam inledning och därefter fyra delseminarier kring skola, fred och försoning i Mellanöstern och Sverige, det ekumeniska Följeslagarprogrammet och äktenskap ”över religionsgränserna”.

-          Under eftermiddagen på Nya Slottet Bjärka-Säby ges en presentation av dess historia och verksamhet idag.

Årsmötet är SKR:s högsta beslutande organ. Här möts ett drygt hundratal representanter för SKR:s 28 medlemskyrkor till förhandlingar och fest, seminarier och samvaro. Gudstjänsterna och mediaseminariet samt inledningen till religionsmötesseminariet är öppna för allmänheten.

För ytterligare information:

Lennart Molin, tf generalsekreterare, 0706-35 33 54, lennart.molin@skr.org
Peter Carlsson, informationssamordnare, 0705-203763, peter.carlsson@skr.org

Sveriges Kristna Råd är en gemensam organisation för kyrkorna i Sverige. Rådet har 28 medlemskyrkor och en observatör. Dessa fördelar sig i fyra kyrkofamiljer - den frikyrkliga, den katolska, den lutherska och den ortodoxa. I Sveriges Kristna Råd möts kyrkorna till gemenskap, dialog och aktiviteter inom områden som teologi, diakoni och samhälle. Ett aktuellt exempel är SKR-styrelsens öppna brev till regeringen om nödvändiga förändringar i sjukförsäkringssystemet.