Kyrkorna på Malta har tagit fram materialet för Böneveckan för kristen enhet 2020 som handlar om människor på flykt.

Världens största ekumeniska manifestation fokuserar skeppsbrott på Medelhavet

Snart inleds världens största ekumeniska manifestation som genomförs i mer än 120 länder. Den 18 januari startar Böneveckan för kristenhet som i år handlar om människor på flykt.

Materialet för Böneveckan för kristen enhet 2020 har utarbetats av en ekumenisk grupp på Malta. Det präglar utformningen av innehållet som är en uppmaning att visa gästfrihet för människor på flykt utifrån den verklighet som Malta lever i med många båtflyktingar som kommer över Medelhavet. Temat är De visade oss särskild omsorg och är hämtat från Apostlagärningarna 28:2 då Paulus led skeppsbrott på Malta.

– Vi hoppas att Böneveckans tema kommer att bli en väckarklocka. Om vi bekänner vårt kristna ursprung är det vår plikt att välkomna andra människor, säger Mgr professor Hector Scerri, ordförande för det kristna rådet på Malta.

– Det finns ledare som talar om kvoter och om att bygga murar och som samtidigt har krucifix eller ikoner på sina skrivbord. Det är premiärministrar, presidenter i särskilda länder som vid vissa tillfällen visar upp kristna symboler, men som vid andra tillfällen önskar vara populister, som bygger murar. Det går inte ihop, fortsätter Hector Scerri.

På Malta lever befolkningen ständigt med påminnelsen om aposteln Paulus skeppsbrott utifrån Apostlagärningarna. Bibelberättelsen fokuserar särskilt på hur befolkningen visade omsorg för de 276 skeppsbrutna som kom i land sedan deras skepp förstörts i en storm. På Malta arbetar idag kyrkor och organisationer med flyktingmottagande i det land som har den högsta andelen invandrare per capita i EU. Mer än 90 procent av malteserna tillhör den romersk-katolska kyrkan vilket påverkar samhället socialt och politiskt.

Paulus Skeppsvrakskyrka i Valetta.

Karin Wiborn, generalsekreterare för Sveriges kristna råd, besökte nyligen kyrkor och organisationer på Malta som arbetar med att ta emot flyktingar:
– Det går inte att missa Paulus på Malta. Han uppmärksammas i gatunamn, statyer och kyrkor. Malteserna tog emot Paulus och hans nödställda medresenärer. Öborna var ytterst vänliga. Paulus utsatthet och behov av mottagande vid skeppsbrottet förde med sig att den kristna tron kom till Malta.
– Idag söker sig nödställda åter sin tillflykt till samma ö. Det är naturligtvis inte okomplicerat i ett redan överbefolkat område, men det är starkt, säger Karin Wiborn.

Inför årets Bönevecka har Sveriges kristna råd producerat en rad korta filmer från Malta som kan användas lokalt i kyrkorna, exempelvis korta andakter med aktuella bibelord för varje dag. Dessutom finns förslag till gudstjänstordning och en speciell sång (både noter och musikinspelning).

Sveriges kristna råd översätter och bearbetar det internationella grundmaterialet för Böneveckan för kristen enhet som har arbetas fram av Kyrkornas världsråd och Vatikanen. Runt om i Sverige firas ofta böneveckans huvudgudstjänst söndagen den 19 januari lokalt med representanter för församlingar från olika kyrkor och samfund.