Fem finalister utsedda till Svenska Jämställdhetspriset!

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2015 13:53 CET

Fem verksamheter går vidare till det Svenska Jämställdhetsprisets final. Norra Skogsägarna, Arbetsmiljöverket, Malmö stad, Eskilstuna kommun och Norrbottens läns landsting har alla chansen att ta hem den nationella utmärkelsen. Vinnaren kommer att offentliggöras under Jämställdhetsdagarna den 27-28 januari i Malmö.

Under gårdagens överläggningar med juryn för det svenska Jämställdhetspriset behandlades de fem verksamheter som går vidare till det sista steget i processen. Bland finalisterna finns ett företag, en myndighet, två kommuner och ett landsting.

– Vi har hittat fem finalister som alla kan visa upp ett innovativt och långsiktigt arbete med att praktiskt integrera jämställdhet i alla delar av sina verksamheter. Alla finalisterna har tydligt kunnat visa exempel hur jämställdhet kan vara en del av lösningen på samhällets utmaningar, kommenterade Birgitta Åseskog ordförande för Svenska Jämställdhetsprisets jury efter gårdagens överläggningar.

Svenska Jämställdhetsprisets finalister:

• Norra Skogsägarna
  • Arbetsmiljöverket
  • Malmö stad
  • Eskilstuna kommun
  • Norrbottens läns landsting

För frågor och kommentarer:

Clara Berglund, generalsekreterare Sveriges Kvinnolobby

clara.berglund@jamstalldhetsdagarna.se

Mer om Svenska Jämställdhetspriset och Jämställdhetsdagarna:

Svenska Jämställdhetspriset är en nationell utmärkelse för framstående jämställdhetsarbete. Priset ska tilldelas en aktör eller verksamhet som har arbetat lösningsfokuserat och innovativt för att skapa jämställda verksamheter. Vinnaren av Svenska Jämställdhetspriset utses av en jury som består av Jämställdhetsdagarnas advisory board. Vinnaren av Svenska Jämställdhetspriset kommer att offentliggöras under Jämställdhetsdagarna 27-28 januari i Malmö. Jämställdhetsdagarna är konferensen för dig som arbetar professionellt med jämställdhet eller har lednings- och utvecklingsansvar. Läs mer på jamstalldhetsdagarna.se.