Nedräkningen till Nordiskt Forum har börjat

Pressmeddelande   •   Jun 12, 2013 10:57 CEST

Nordiskt Forum är den största händelsen för jämställdhet på 20 år. I dag går startskottet för en bred mobilisering i de nordiska länderna.

- Om exakt ett år samlas vi på Nordiskt Forum i Malmö för att sätta framtidens agenda för jämställdhet. Vi uppmärksammar detta på olika sätt runt om i Norden idag. Köpenhamnsborna vaknade upp till rosa smyckning av träden. I Stockholm håller jämställdhetsministern feministiskt brandtal, säger Caroline Matsson, konferensgeneral för Nordiskt Forum.

Nordiskt Forum hölls i Oslo 1988 och i Åbo 1994. Då kom initiativet från de nordiska regeringarna. Nu är det de nordiska kvinnorörelserna som står som arrangörer. Åtta nordiska kvinnoorganisationer, däribland Sveriges Kvinnolobby, planerar konferensen.

- Aldrig förr har så många grupper och konstellationer så öppet motarbetat kvinnors rättigheter. Nu är det dags att Nordens kvinnorörelser och feminister samlas och formulerar nya krav. Vi måste utmana både oss själva och vårt samhälle, för förändring och utveckling. Det är nu eller aldrig, säger Gertrud Åström, ordförande för Sveriges Kvinnolobby.

Alla intresserade av jämställdhet kommer till Malmö

15 000 personer förväntas komma till Nordiskt Forum i Malmö. Programmet utgörs av ett nordiskt huvudprogram, med stora internationella talare, och ett öppet program som utgörs av kvinnoorganisationers, kommuners och myndigheters medverkan, liksom fackförbund, politiska partier, föreningar, forskare etc. Ett stort fokus kommer också att läggas på olika kulturevenemang med artister, konstnärer och författare.

- Nordiskt Forum i Malmö kommer att bli den största kraftmätningen på 20 år. Alla som arbetar för kvinnors rättigheter och som vill se ett jämställt samhälle ska dit. Det är en tydlig manifestation för vår beslutsamhet att tillsammans utveckla ett jämställt samhälle där kvinnor har fulla mänskliga rättigheter i Sverige, Norden, Europa och internationellt, säger Gertrud Åström.

För att påbörja nedräkningen och uppmärksamma att det är ett år kvar till Nordiskt Forum arrangeras en fest i Stockholm under onsdagen. På klubben Trädgården i Stockholm håller jämställdhetsminister Maria Arnholm ett feministiskt brandtal. Andra talare är Gertrud Åström, ordförande Sveriges Kvinnolobby, Malin Nilsson, ordförande IKFF, Maria Sveland, författare, Sissela Nordling Blanco, talesperson för Fi, Margareta Winberg, ordförande UN Women, Alexandra Charles, ordförande 1,6 miljonerklubben, Anna-Klara Bratt, chefredaktör Feministiskt Perspektiv, Tomas Wetterberg, ordförande Män för Jämställdhet, Azam Qarai, verksamhetschef, Linna-mottagningen, Louise
Lindfors, ordförande Fredrika Bremer Förbundet, Yvonne Hirdman, professor i historia, Amineh Kakabaveh, Varken Hora eller Kuvad, Carina Ohlsson, Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund, och Maj-Inger Klingwall, ordförande KSAN.

Media är välkommen att delta.

För ytterligare information:

Caroline Matsson, konferensgeneral, 072 853 35 89

Maria Almström, kommunikationsansvarig, 072 853 35 91

www.nf2014.org

Nordiskt Forum Malmö 2014 är ett initiativ av kvinnorörelserna i de nordiska länderna. I Sverige arbetar bla följande organisationer för Nordiskt Forum:

Sveriges Kvinnolobby, 1,6 miljonerklubben, Allt är möjligt, BPW, Business and Professional Women – Sweden, Dea-föreningen för Kvinnohistoriskt museum, Doris film, Female Integrity, Forum - Kvinnor och Funktionshinder, Fredrika-Bremer-Förbundet , Föreningen Tealogerna, Gröna kvinnor,
Internationella Kvinnoförbundet, IKF, Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet, IKFF, Kristen & Kvinna, Kurdistans Kvinnoförbund i Sverige, Kvinna Skaraborg, Kvinnliga Akademikers Förening, Kvinnofronten, Kvinnoorganisationernas Samarbetsråd i Alkohol- och Narkotikafrågor, KSAN, Kvinnor i Svenska Kyrkan, KvinnorKan, Kvinnorättsförbundet, KRF, Mälardalens Kvinnolobby, Riksförbundet Internationella Föreningar för Invandrarkvinnor, RIFFI, Riksföreningen Stödcentrum mot incest och andra sexuella övergrepp, RSCI, Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige, Roks, Svenska Kvinnors EuropaNätverk, SKEN, Svenska Kvinnors Vänsterförbund, SKV, Svenska Riksföreningen av Delta Kappa Gamma , Sverigefinskt Kvinnoforum, Sveriges Ekumeniska Kvinnoråd , Sveriges Kvinnliga Läkares Förening, Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund, SKR, Sveriges Quinnoråd, SweQ , Sverigeunionen av Soroptimistklubbar , UN Women Nationell Kommitté Sverige , Varken Hora eller Kuvad, VästSvenska Quinnors Lobby, VSQL, Winnet Sverige, Örebro läns Kvinnolobby