PRESSINBJUDAN: Vilket klockslag börjar kvinnor jobba gratis?

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2016 07:00 CET

Förra året var löneskillnaden mellan kvinnor och män 13,4 %. Det innebar att kvinnor arbetade gratis efter kl. 15:56 varje dag. Idag avslöjas det nya klockslaget i kampanjen Lön hela dagen på Sergels torg i Stockholm kl. 12.30. Kom och möt representanter från rörelsen och jämställdhetsminister Åsa Regnér.

Bakom Lön hela dagen står en sammanslutning av politiska kvinnoförbund, fackförbund och kvinnorörelsens organisationer. Rörelsen bildades inför 8 mars 2012. Då var klockslaget 15:51.

Idag avslöjas det nya klockslaget genom en fotografering på Sergels torg i Stockholm. Kom och få reda på årets klockslag!

Det kommer att finnas möjlighet till kommentarer från representanter från rörelsens organisationer liksom Jämställdhetsminister Åsa Regnér.

Mer om kampanjen.

Fotograferingen:

Tid: 15 februari kl. 12.30

Plats: Sergels torg

Johanna Dahlin, Sveriges Kvinnolobby

johanna.dahlin@sverigeskvinnolobby.se

Bakom Lön hela dagen står:

Sveriges Kvinnolobby (initiativtagare), Akademikerförbundet SSR, BPW Sverige, Centerkvinnorna, Fackförbundet ST, Feministiskt Initiativ, Finansförbundet, Forum - Kvinnor och funktionshinder, Fredrika Bremer Förbundet, Gröna kvinnor, Handelsanställdas förbund, IF Metall, Internationella Kvinnoförbundet, Kommunal, Kvinnliga läkares förening, Kvinnofronten, Kvinnor för fred väst, Kvinnor i Svenska kyrkan, KvinnorKan, Liberala kvinnor, LO, Miljöpartiets jämställdhetskommitté, S-kvinnor, Sveriges Universitetslärarförbund (SULF), Svenska Kvinnors Vänsterförbund, Sveriges Makalösa Föräldrar, TCO, Unizon, Varken hora eller kuvad, Vision, Vårdförbundet, Vänsterpartiets kvinnonätverk, Winnet Sverige.