PRESSINBJUDAN: Vilket klockslag börjar kvinnor jobba gratis?

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2017 06:45 CET

Bilder från tidigare fotograferingar på Sergels torg.

Förra året var löneskillnaden mellan kvinnor och män 13,2 procent. Det innebar att kvinnor arbetade gratis efter kl. 15:57 varje dag, medan män fick betalt för hela sin arbetsdag (kl. 8-17). Idag kl. 12.00 avslöjas det nya klockslaget i kampanjen Lön hela dagen på Sergels torg i Stockholm. Kom och möt representanter från rörelsen och jämställdhetsminister Åsa Regnér.

Bakom Lön hela dagen står en sammanslutning av politiska kvinnoförbund, fackförbund och kvinnorörelsens organisationer. Tillsammans arbetar vi för att även kvinnor ska få lön hela dagen. Rörelsen bildades inför 8 mars 2012. Då var klockslaget 15:51.

Idag avslöjas det nya klockslaget genom en fotografering och manifestation på Sergels torg i Stockholm.

Jämställdhetsminister Åsa Regnér och Clara Berglund, generalsekreterare för Sveriges Kvinnolobby talar vid manifestationen. Stockholms Indiekör står för underhållningen.

Tid: 15 februari kl. 12-12.45.

Plats: Sergels torg, Stockholm.

Facebookevent för arrangemanget.

Mer om kampanjen.

Bakom Lön hela dagen står:

Sveriges Kvinnolobby (initiativtagare), Akademikerförbundet SSR, BPW Sverige, Centerkvinnorna, Fackförbundet ST, Fastighetsanställdas Förbund, Feministiskt Initiativ, Finansförbundet, Forum – Kvinnor och funktionshinder, Fredrika Bremer Förbundet, FTF - facket för försäkring och finans, Försvarsförbundet, Gröna kvinnor, Handelsanställdas förbund, Hotell- och restaurangfacket, IF Metall, Internationella Kvinnoförbundet (IKF), Kommunal, Kvinnliga Läkares Förening, Kvinnofronten, Kvinnor för fred väst, KvinnorKan, Kvinnor i Svenska kyrkan, Liberala kvinnor, LO, Miljöpartiets jämställdhets- och mångfaldskommitté, S-kvinnor, Svenska Kvinnors Vänsterförbund, Sveriges Arbetsterapeuter, Sveriges Makalösa Föräldrar, Sveriges universitetslärare och forskare (SULF), TCO, Unizon, Varken hora eller kuvad, Vision, Vårdförbundet, Vänsterpartiets kvinnonätverk, Winnet Sverige.

För frågor: Johanna Dahlin, strategisk projektledare, Sveriges Kvinnolobby

johanna.dahlin@sverigeskvinnolobby.se 070-321 67 78

För kommentarer: Clara Berglund, generalsekreterare, Sveriges Kvinnolobby

clara.berglund@sverigeskvinnolobby.se 070-756 77 91

Sveriges Kvinnolobby är en partipolitiskt obunden och ideellt verksam paraplyorganisation som samlar 44 kvinnoorganisationer. Vi arbetar för kvinnors mänskliga rättigheter och ett jämställt samhälle. Sveriges Kvinnolobbys arbete vilar på feministisk grund och utgår från FN:s Kvinnokonvention. Läs mer på: sverigeskvinnolobby.se.