Sveriges första professionella jämställdhetskonferens invigs i Malmö

Pressmeddelande   •   Jan 27, 2016 07:30 CET

Idag invigs Jämställdhetsdagarna, Sveriges största och viktigaste jämställdhetskonferens på Malmö Live. Under två dagar kommer 750 deltagare att ta del av ett spännande program med 50 seminarier och metodverkstäder, ett öppet program med ytterligare programpunkter och tillfällen för nätverkande. Bland talarna finns statsråd, forskare och praktiker.

- Jämställdhetsintegrering är den strategi som Sverige, Europa och resten av världen har valt för att nå jämställdhet mellan kvinnor och män. Trots det har det fram tills nu saknats ett tillfälle för alla som arbetar med jämställdhetsintegrering i Sverige att utbyta kunskaper, erfarenheter och låta sig inspireras. Jämställdhetsdagarna kommer att fylla detta tomrum, kommenterar Clara Berglund, generalsekreterare för Sveriges Kvinnolobby.

Finansmarknadsminister Per Bolund är ett av tre statsråd som medverkar under Jämställdhetsdagarna. Han välkomnar också att det har skapats en nationell jämställdhetskonferens.

- Sverige är långt ifrån jämställt och statistiken talar sitt tydliga språk: kvinnor har högre sjukfrånvaro än män, svagare ställning på arbetsmarknaden, lägre pensioner och det finns fortfarande ett stort lönegap mellan män och kvinnor. Det är en självklarhet för mig och regeringen att delta på Jämställdhetsdagarna, säger finansmarknadsminister Per Bolund.

Den första upplagan av Jämställdhetsdagarna genomförs på Malmö Live 27-28 januari. Konferensen är ett partnerskap mellan Sveriges Kvinnolobby och MCI Nordics.

- Vi är stolta över att ha skapat en professionell mötesplattform för jämställdhetsintegrering och hoppas att de kommande dagarna skapar många ringar på vattnet, säger Anki Frencken, Congress Director på MCI Nordics.

För frågor och kommentarer:
Clara Berglund, generalsekreterare, Sveriges Kvinnolobby
clara.berglund@jamstalldhetsdagarna.se

Press och media är välkomna att delta under Jämställdhetsdagarna. Ackreditering beviljas via confirmation@mci-group.com.

Höjdpunkter ur programmet:

• Ons 27/1 kl. 11.00 - 12.00: Jämställdhetsdagarna invigs. Medverkar under invigningsceremonin gör bland annat jämställdhetsminister Åsa Regnér.
  • Ons 27/1 kl. 12.20 - 13.00: Finansmarknadsminister Per Bolund medverkar i seminarium 1A om jämställdhetsbudgetering.
  • Ons 27/1 kl. 15.45 - 16.30: Socialförsäkringsminister Annika Strandhäll medverkar i seminarium 8A om högre kvalitet med jämställd vård.
  • Tors 28/1 kl. 9.15 - 10.00: Agneta Stark, professor i företagsekonomi, och regeringens särskilda utredare Ilmar Reepalu medverkar i seminarium 17 om framtidens välfärd.
  • Tors 28/1 kl. 13.30 - 14.15: Missa inte seminarium 27A om jämställdhet i mottagandet av människor på flykt.
  • Tors 28/1 kl. 15.15 - 16.00: Under avslutningsceremonin offentliggörs vinnaren av Svenska Jämställdhetspriset.

Ta del av hela programmet på Jämställdhetsdagarna.

Mer om Jämställdhetsdagarna
Jämställdhetsdagarna är Sveriges första konferens för dig som arbetar professionellt med jämställdhet eller har lednings- och utvecklingsansvar. Konferensen genomförs 27-28 januari på Malmö Live. Programmet tacklar brännande frågor som hållbarhet, integration och demografi ur ett jämställdhetsperspektiv. Varje pass följs av en verkstad för att du ska kunna hitta strategier, metoder och lösningar som du kan ta med hem till din organisation. Jämställdhetsdagarna arrangeras av Sveriges Kvinnolobby och MCI Nordics. Läs mer på jamstalldhetsdagarna.se.

Jämställdhetsdagarna är Sveriges första konferens för dig som arbetar professionellt med jämställdhet eller har lednings- och utvecklingsansvar. Konferensen genomförs 27-28 januari på Malmö Live. Läs mer på jamstalldhetsdagarna.se.