What happens in Almedalen stays in Almedalen? -Sveriges Kvinnolobby bevakar!

Pressmeddelande   •   Jun 25, 2013 11:30 CEST

Välkommen till Sveriges Kvinnolobbys aktiviteter i Almedalen!

_____________________________________________________________

What happens in Phuket stays in Phuket? -Dags att förbjuda sexköp utomlands!

Onsdag 3 juli kl. 13.00 – 14.30, Kinbergs plats 8

Åttio procent av svenskars sexköp sker utanför Sveriges gränser. Bör Sverige följa Norges exempel och förbjuda sexköp utomlands? Kan svenska företag ta ökat ansvar för sexköp i samband med tjänsteresor? Tretton år efter sexköpslagens införande är det dags att införa sexköpslagen 2.0! Läs mer här.

Medverkande: Marit Nybakk, Arbetarpartiet Norge, Morgan Johansson (s), Ewa Thalén Finné (m), Catrin Mattsson, Centerkvinnorna. Stina Billinger, Hållbarhetschef, Storebrand SPP, Niclas Järvklo, Regeringens utredning om män och jämställdhet, Emma Ihre, Hållbart företagande Finansdepartementet, Stéphanie Thögersen, projektledare Sveriges Kvinnolobby. Moderator: Johanna Palmström, Journalist.

Skriv under upprop för ett förbud mot sexköp utomlands här: http://bit.ly/18xWJJD

Kvinnorörelsens ekonomiska seminarium

Fredag 5 juli kl. 13.00 – 15.00, Campus Gotland, sal: B51

Vi presenterar "Kvinnorna och krisen", vår granskning av statsbudgeten för 2013 och diskuterar hur svensk ekonomi skulle se ut om jämställdhet gavs högre prioritet. Är smart ekonomi också feministisk ekonomi?

Medverkande: Johanna Rickne, Forskare i nationalekonomi, Catharina Schmitz, Indevelop. Anna Giotas Sandquist, Botkyrka Kommun, Gertrud Åström, Sveriges Kvinnolobby. Moderator: Johanna Palmström, Journalist.

___________________________________________________________________

Feministiskt mingel inför Nordiskt Forum!

Torsdag 4 juli kl. 16.30 – 18.30, Nunnegränd 4

I juni 2014 arrangerar kvinnorörelsen i Norden en gigantisk konferens för kvinnors rättigheter och jämställdhet i Malmö. Var en av 15000 deltagare och hundratals organisationer, forskare, myndigheter, kommuner, tjänstemän, politiska partier och andra aktörer som samlas för att sätta agendan för framtiden. Välkommen på mingel för att informeras och inspireras! Vi bjuder på
dryck och tilltugg. Föranmälan krävs, klicka här.

___________________________________________________________________

Välkommen!

Läs mer på www.sverigeskvinnolobby.se

Följ oss på twitter under Almedalsveckan: @Kvinnolobbyn

Kontaktperson Sveriges Kvinnolobby, Tel 070-23 96 008

Sveriges Kvinnolobby är en partipolitiskt obunden och ideellt verksam paraplyorganisation för svensk kvinnorörelse. Organisationen vilar på feministisk grund och verkar för kvinnors fulla mänskliga rättigheter. Under paraplyet finns 39 medlemsorganisationer som arbetar för att stärka kvinnors position i samhället.

Läs mer på vår hemsida: www.sverigeskvinnolobby.se