Nationell reform för en god, nära och trygg vård

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2018 07:00 CEST

Idag den 3 juli håller Läkarförbundet Almedalsseminarium om primärvården.

Välkommen på Läkarförbundets Almedalsseminarium om primärvården, idag den 3 juli.

Kontinuitet är nyckeln till en väl fungerande primärvård. En god, nära och trygg vård kräver kontinuitet, men idag slussas ofta patienter mellan olika vårdnivåer och specialiteter utan att någon tar ett samlat ansvar för vården. Arbetsmiljön är så ansträngd att tre av tio läkare överväger att sluta och det finns stora brister i tillgängligheten.

En väl utbyggd primärvård skulle kunna hantera den absoluta majoriteten av patienterna, men för att kunna utvecklas till en verklig grundstapel inom svensk hälso- och sjukvård och bli den primära instans som befolkningen söker sig till för vård krävs inte ord utan politisk handling.

Hur kan vi förbättra arbetsmiljön, öka tillgängligheten och stärka kontinuiteten? För att säkra en utbyggd primärvård till hela befolkningen krävs en nationell reform. Men hur bör en sådan se ut? Och vad bör den innehålla?

Tid: Tisdag 3 juli, kl 11.00–11.50
Plats: Slottsterrassen 6
Arrangör: Sveriges läkarförbund

Moderator: Lisa Kirsebom

Medverkande:
Annika Strandhäll, Socialminister (S),
Camilla Waltersson Grönwall (M), sjukvårdspolitisk talesperson,
Christina Tallberg, ordförande PRO,

Sveriges läkarförbund är läkarnas fackliga och professionella organisation. Vi samlar över 50 000 läkare. Förutom att driva fackliga frågor som löner, arbetsmiljö och anställningsvillkor arbetar vi också med frågor inom utbildning och forskning, etik och sjukvårdspolitik, företagande och ledarskap.