Vi kommer till Norrköping och Helsingborg

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2010 21:42 CET

Nyhetsbrev vecka 6

Vi kommer till Norrköping

På tisdag, kl 18-20 besöker Makalösa föräldrar Norrköping för att starta familjenätverk. Vi kommer att vara i Vänsterpartiets lokal då vi fått tillgång till den utan kostnad, men arrangör är vi i Makalösa föräldrar. Kom gärna och se en kortare film med scener ur ensamförälderns vardag och fika tillsammans med oss!

Se inbjudan

Vi kommer till Helsingborg

På söndag kl 15-17 håller Makalösa föräldrar ett seminarium i Helsingborg, om vårdnadsfred. Vi kommer presentera en medlemsenkät som berättar vad föräldrar upplever att konflikter handlar om, och vad man vill få för stöd för att lösa dem. På plats finns också en terapeut för att berätta hur man kan arbeta med medling mellan föräldrar.

Se inbjudan

Ökningen av vräkta barn i Örebro

I förra veckan berättade vi att folkhälsominister Maria Larsson vill lagstifta mot att vräka barn. I veckan kom statistik kring antalet vräkta barn. I Örebro vräktes 55 barn under 2009, att jämföra med 36 barn året före.

Enligt färsk statistik från Kronofogden berördes totalt 618 barn i landet av vräkningar i fjol. Det är cirka 100 färre jämfört med 2008. Minskningen är 14 procent. Men även om färre barn berörts av vräkningar det senaste året så har det totala antalet vräkningar ökat under 2009. Ökningen är dock marginell. 2008 genomfördes 3 004 vräkningar i landet. I fjol var siffran 3 040.

Avslag på barnomsorg

Riksdagens utbildningsutskott har behandlat ett antal motioner om förskolan och rätten till barnomsorg på obekväm arbetstid. Utskottet avstyrker samtliga yrkanden.

Reformera barnomsorgen

Lotta Egard Zander skriver i en krönika iSkånska dagbladet hur hon upplever att bristen på barnomsorg påverkar även den som har ett jobb dagtid.

Privat förskola öppnar dygnet runt

Hofors nystartade och enda privata förskola planerar att ha öppet dygnet runt

Sociala medier i Almedalen

På tisdag medverkar Makalösa föräldrars generalsekreterare Helene Sigfridsson i ett frukostmöte om sociala mediers betydelse i Almedalen. Frukostseminariet kommer livesändas.

Vi söker volontärer

Vi söker volontärer som vill vara ledare på vår barnverksamhet, i samband med utbildningar för barnens föräldrar, den 6-7 mars och den 24-25 april. Läs mer hos Volontärbyrån, sök på barn och Stockholm

För att avsluta prenumerationen, skicka e-post med "avsluta" till Nyhetsbrevet

Kommentarer (0)