BRA MED KUNSKAPSMÅL MEN BEHÅLL PROCESSMÅLEN

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2006 14:26 CET

Skolminister Jan Björklund presenterar idag ett antal åtgärder för att förbättra resultaten i grundskolan. Regeringen vill bl a skapa kunskapsmål i svenska och matematik för år 3 samt föra över resurser från gymnasieskolan till grundskolans lägre åldrar för att öka måluppfyllelsen.

- Det är rätt att satsa på kunskapsmålen i grundskolan. Svenska elever börjar sacka efter i ett internationellt perspektiv och det är bra att regeringen agerar. Här finns utrymme för förbättringar. Men det är också viktigt att behålla fokus på skolans processmål. Den svenska skolan måste klara den dubbla uppgiften att både ge eleverna goda kunskaper och en god social och personlig utveckling, säger Lars Flodin, ordförande för Sveriges Skolledarförbund.

- Vidare är det viktigt att regeringen skjuter till pengar under en övergångsperiod för att inte överge gymnasieelever, som tidigare inte fått det de hade rätt till. Man får inte löva av gymnasiet urskillningslöst. Ingen elev ska lämnas efter ens om man hunnit till gymnasienivå.

- Jag vill också peka på nödvändigheten av skolpolitisk enighet. Förhoppningen är att alla partier sluter upp kring en gemensam framtida utbildningspolitik. Först då får vi riktig kraft i verksamheten och den bästa skolan för våra elever, säger Lars Flodin.

---------------------------------------------------------------------------------------

För mer information kontakta förbundsordförande Lars Flodin, tel 0709-67 62 03