En professionsdeklaration för landets skolledare

Pressmeddelande   •   Jun 03, 2019 10:09 CEST

Omslag till professionsdeklarationen - En ledande profession

Idag presenterar Sveriges Skolledarförbund sin professionsdeklaration – En ledande profession. Det är första gången som förbundet formulerar vad en rektor ska göra och kunna utifrån det pedagogiska ledarskapet, uppdraget som rektor i skollagen och planerna på ett professionsprogram för rektorer.

- Att skolledarna är Sveriges viktigaste chefer är självklart. Knappast någon säger numera emot mig. Därför är det dags för nästa steg, säger förbundsordförande Matz Nilsson.

En ledande profession formulerar kärnan i yrket – vad en rektor ska och bör göra.

- Det är viktigt att vi själva formulerar vad det innebär att vara skolledare, utifrån våra erfarenheter och kunskaper, säger Matz Nilsson.

Sveriges Skolledarförbund markerar med sin professionsdeklaration att uppdraget som skolledare är en av två professioner i svensk förskola och skola. Skollagens markering av rektors rätt att leda och organisera sin skola är till exempel ett uttryck för det.

- Mycket är bra i svensk skola, men det finns också hinder för en positiv utveckling. När vi nu formulerar kärnan i vårt yrke, stärker vi möjligheterna för landets skolledare att de får ägna sig åt sitt huvuduppdrag - att leda förskola och skola så att barns utveckling och elevers resultat står i centrum, säger Matz Nilsson.

Sveriges Skolledarförbund är ett fack- och yrkesförbund som organiserar drygt 7 000 biträdande förskolechefer, förskolechefer, biträdande rektorer, rektorer och förvaltningschefer.