PISA - Fria skolledare kan vända resultatutvecklingen

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2013 11:38 CET

För att svensk skola ska utvecklas mot en högre måluppfyllelse, att eleverna når målen med sin utbildning, måste resultaten från den senaste PISA-undersökningen kopplas till ett starkt utvecklingsinstrument – att stödja skolledare och lärare för att utveckla undervisningen i svensk skola. Vi måste satsa alla tillgängliga resurser på det som verkligen gör skillnad – arbetet i skolor och klassrum.

Så kommenterar Sveriges Skolledarförbunds förbundsordförande Matz Nilsson de nya PISA-resultaten.

- Det är lärare och skolledare som nu måste stärkas i sin tro att de har lösningen på problemen i svensk skola. Det har blivit viktigare att undvika att göra fel än att faktiskt göra rätt, säger Matz Nilsson.

För att förändra och förbättra resultaten måste det systematiska kvalitetsarbetet få en mycket större betydelse i svenska skola. Här har skolledaren en nyckelroll menar Matz Nilsson.

- Det är fria pedagoger och fria skolledare som med vetenskapligt stöd och beprövad erfarenhet som kan vända resultatutvecklingen i svensk skola. Inte mer tillsyn och kontroll, säger Matz Nilsson.

Sveriges Skolledarförbund är ett fack- och yrkesförbund som är anslutet till Saco. Bland förbundets drygt 7 000 medlemmar arbetar de flesta inom det kommunala skolväsendet som förskolechefer, rektorer eller förvaltningschefer, men också inom myndigheter och i privat verksamhet. Gemensamt är att de är chefer, verksamma inom utbildningsområdet.

En förutsättning för en konkurrenskraftig skola är att det finns en bra ledare som har en övergripande helhetssyn över skolans verksamhet. I skolan är rektor den ledaren.