Pressinbjudan ”En fika med professionen” i Uppsala

Allt fler kommuner behöver spara och i många fall går besparingarna ut över förskola och skola. Det är en utveckling som Sveriges Skolledarförbund har varnat för länge.

För att rektorerna i förskola och skola ska så långt som möjligt kunna värna om skolans viktigaste uppdrag, barns utveckling och elevers resultat, har Sveriges Skolledarförbund tagit fram en professionsdeklaration. Den handlar om kärnan i skolledarens yrke, vad rektor bör, kan och ska göra för att utveckla svensk skola, viktig inte minst i tider med minskande resurser

Den 1 oktober anordnar Sveriges Skolledarförbund seminariet ”En fika med professionen” då vi presenterar vår professionsdeklaration och diskuterar hur vi ser på de utmaningar som Sveriges rektorer står inför.

Välkommen!

Johanna Wallin

Lokalavdelningsordförande Sveriges Skolledarförbund

Tel 031-368 57 59

Förbundsordförande Matz Nilsson står också till förfogande för intervjuer för seminariet.

Tel 070-856 36 99

Tid: 1 oktober 2019, 13:30 – 16:00

Plats: Nannaskolan, Uppsala

Program:

13.30-14.15: Välkommen. Varför en professionsdeklaration. Vår syn på ett kommande professionsprogram? Matz Nilsson.

14.15-14.45: Elisabet Nihlfors, Uppsala Universitet om professionen.

14.45-15.15: Fika med professionen.

15.15-15.50: Diskussion och frågor. Lena Linnerborg moderator.

15.50-16.00: Summering. Matz Nilsson.

• pedagogiskt ledarskap
  • skolledare

• Uppsala

Sveriges Skolledarförbund är ett fack- och yrkesförbund som organiserar drygt 7 000 biträdande rektorer, rektorer och förvaltningschefer.

Lena Linnerborg

Utredare 0706-176209