Rätt med insatser för att minska avhoppen från gymnasieskolan!

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2007 16:09 CET

Sveriges Skolledarförbund
2007-02-05

Rätt med insatser för att minska avhoppen från gymnasieskolan!

Skolminister Jan Björklund höll presskonferens om direktiv för utredning av ny gymnasieskola (Gy -09) tisdag den 5 februari 2007. Sveriges Skolledarförbund kommenterar.

- Det är bra att regeringen vill ta krafttag för att minska antalet studiemisslyckanden och avhopp från gymnasieskolan. Att så många gymnasieelever inte fullföljer sin utbildning idag är ett slöseri med både mänskliga och samhälleliga resurser, säger Lars Flodin, förbundsordförande i Sveriges Skolledarförbund.

- Likaså är det bra att man ser över den stora valfrihet som elever har idag och möjligheten till taktikval. Det är viktigt att elever kan göra olika val under sin utbildning men valen bör ha en tydlig koppling till yrkesområden.

- Det är välkommet med en uppvärdering av yrkesutbildningar men det får inte leda till att gymnasieskolan klyvs i en teoretisk del och en praktisk del, som i gamla tider. Elever som går olika utbildningsvägar ska känna att de är elever på samma gymnasieskola! framhåller Lars Flodin.

- Stora påverkansmöjligheter i utredningsarbetet och en bred remissbehandling utlovas – det är positivt. Däremot är tidsplanen för arbetet med nya inriktningar, kursplaner m.m. väl optimistisk. Det är knappast möjligt att klara det för start höstterminen 2010.

För mer information kontakta förbundsordförande Lars Flodin, 0709-67 62 03