Var med och fira årets MUNHÄLSODAG!

Sveriges Tandhygienister vill använda Munhälsodagen till att lyfta fram munhälsans betydelse för den allmänna hälsan och hela tandvårdens engagemang för folkhälsan.

Tandvårdspersonal, tandläkare- och tandhygieniststuderande kommer att finnas ute på gator och torg på ett antal orter för att svara på frågor om mun och tänder och ge råd om hur man bibehåller en god munhälsa hela livet.

- Håll koll på tänder och tandkött, borsta tänderna med fluortandkräm två gånger per dygn, gör rent mellan tänderna och besök tandvården regelbundet. Det är det viktigaste, säger Yvonne Nyblom och Hans Göransson, ordförande i Sveriges Tandhygienistförening respektive Sveriges Tandläkarförbund.

I år riktar sig Munhälsodagen särskilt till seniorerna då det bland äldre finns riskgrupper som har större problem med sin munhälsa och som inte nås av samhällets insatser. - Då blir det extra viktigt att man som äldre eller anhörig känner till hur man bevarar sin tandhälsa och hur dålig munhälsa kan påverka allmänhälsan, säger Yvonne Nyblom.