HMK lanserar ny digital tjänst för hyrestvister

Nyhet   •   Jun 27, 2019 08:26 CEST

Hyresmarknadskommittén (HMK) har tagit fram en webbaserad lösning där de parter som tvistar om en årlig hyreshöjning kan hantera sitt ärende och följa processen på ett mer transparent sätt än vad som är möjligt i dag. Systemet kommer att vara helt i drift under hösten 2019.

Syftet med den webbaserade lösningen är att den ska fungera som ett hjälpmedel för parterna vid de tillfällen de väljer att hänskjuta hyrestvister till HMK. Den digitala guiden samlar all information och dokumentation på ett och samma ställe och leder representanter för hyresvärden och Hyresgästföreningen genom processen.

Guiden kan användas då parterna inte har lyckats komma överens lokalt, och någon av representanterna för hyresvärden eller Hyresgästföreningen väljer att hänskjuta tvisten om den årliga hyresjusteringen till Hyresmarknadskommittén.

För medlemmar

Guiden kan användas av medlemmar i Sveriges Allmännytta och av Hyresgästföreningen, alltså de parter som kan vända sig till HMK vid hyrestvister om den årliga hyresjusteringen.

Registrering av parter kan endast göras av företrädare för hyresvärd eller förhandlare på Hyresgästföreningen.