CAN bara bli bättre

CAN bara bli bättre

CAN, Centralförbundet för Alkohol, narkotika och tobak, tar över gränshandelsmätningarna, meddelar regeringskansliet. Ända till 2014 ska CAN ringa och fråga människor om de smugglat eller infört alkohol till Sverige den här månaden och vad de har infört/smugglat. Alltså, Monitorundersökningarna ska fortsätta, om än i ny regi.

Kritiken mot Sorad och deras Monitorundersökningar har varit massiv genom åren. Underskattningen av problemet, tillrättalagda siffror, undermåliga undersökningar är bara några exempel på den kritik som riktats.

Ändå väljer regeringen att göra om dessa undersökningar, men i ny regi. CAN kanske kan bättre, och det är bara hoppas att deras siffror blir mer lika den verklighet som alla ser pågå, varje dag året runt. Det återstår förstås att se. En sak är ändå klar; de enda faktiska siffrorna över gränshandeln är de exportsiffror som Sveriges Bryggerier har. Det är bara att fråga.