Gränshandeln upp 8,5 % efter skattehöjningen

Gränshandeln upp 8,5 % efter skattehöjningen

De två första månaderna efter den svenska skattehöjningen på öl och vin, har de svenska bryggeriernas export av öl till de tyska gränshandelsbutikerna ökat med 8,5 procent. Över 4,6 miljoner liter öl har exporterats till butikerna i gränshandeln hittills i år, vilket är rekord. 2013 blev exporten av öl till gränshandeln lika stor som året innan, nämligen drygt 45 miljoner liter totalt, medan ciderförsäljningen stannade på runt 8 miljoner liter.
Trenden att gränshandelskonsumtionen fortsätter stiga är alltså tydlig, trots försäkringar från officiellt håll om det motsatta. Bland de 94 mest sålda ölen i gränshandeln, finns drygt 20 stycken svenska ölsorter. Bland de 25 mest sålda ölen i gränshandeln, finns endast ett svenskt.
Ölen i gränshandeln kostar en fjärdedel av vad den kostar på Systembolaget, och den säljs vidare i Sverige, året runt och utan ålderskontroller.
Ändå vill regeringen inte genomföra en utredning för att ta reda på hur stor införseln är, för att därefter kunna diskutera eventuella åtgärder. Det är konstigt. Istället väljer man att höja skatten. Det är ännu konstigare.