Cider, lightläsk och stilla vatten ökade mest under 2011

Lightläsk, stilla vatten och cider var de dryckeskategorier som ökade allra mest under 2011. Det visar de ackumulerade siffrorna för den svenska dryckesförsäljningen som just blivit färdiga. Också det smaksatta kolsyrade vattnet gick bra.

Trots det, och trots ökad starköls- och ciderförsäljning, minskade marknaden totalt för 2011 med 0,3 procent. Ölexporten till tyska gränshandeln ökade med 0,2 procent.

– Vi upplever just nu en öl- och cidertrend i Sverige och det är intressant att se att försäljningen på hotell och restaurang, i samband med mat, ökat kraftigt för både starköl och cider.

– Att olika dieter också sätter tydliga spår på vad vi dricker till maten är uppenbart, den kalorifria lightläsken har gjort comeback på krogarna, och ökade med drygt tre procent, konstaterar Cecilia Giertta, vd Sveriges Bryggerier.

Mellanölet och det starkare av folkölen (2,81–3,5 volymprocent) fortsätter tappa, här har de starkare och billigare alternativen vid gränshandeln fortsatt påverkan på försäljningen. (www.sverigesbryggerier.se/ölfakta)

Den svenska exporten till gränshandeln i Tyskland ökade för öl med 0,2 procent under 2011 och hamnade på närmare 44 miljoner liter svenskproducerat. För cider stannade exporten vid nästan 8,4 miljoner liter för de svenska bryggerierna.

Totalförsäljningen 2011, ackumulerat (index 100=samma som i fjol)

Folköl upp till 2,8 volymprocent 45,3 miljoner liter Index 100

Folköl 2,81–3,5 volymprocent 89,8 miljoner liter Index 95,7

Mellanöl 3,51–4,50 volymprocent 17,6 miljoner liter Index 96,5

Starköl 4,51–5,99 volymprocent 249 miljoner liter Index 100,2

Starköl över 6,0 volymprocent 32,1 miljoner liter Index 102,3

Cider över 2,25 volymprocent 14,6 miljoner liter Index 102,7

Kolsyrad läsk, light exkl syrup 95,7 miljoner liter Index 109,1

Kolsyrad läsk, regular exkl syrup 461 miljoner liter Index 98,6

Kolsyrat vatten, naturellt 76,5 miljoner liter Index 99,3

Kolsyrat vatten, smaksatt 122,1 miljoner liter Index 101,7

Stilla vatten 12,3 miljoner liter Index 111,4

För ev ytterligare information var vänlig kontakta:
Cecilia Giertta, vd Sveriges Bryggerier 08-762 65 50 eller 070-235 85 77

Sveriges Bryggerier, tidigare Svenska Bryggarföreningen, är branschorganisationen för de svenska ölbryggerierna, cider, läskedrycks- och vattentillverkarna. Totalt arbetar runt 4 000 personer i den svenska bryggerinäringen. I styrelsen för Sveriges Bryggerier sitter representanter för Carlsberg, Spendrups, Åbro, Kopparbergs och Coca-Cola.