​Mikael Hellberg ny ordförande för Sveriges Bryggerier

Mikael Hellberg valdes till ny ordförande för Sveriges Bryggerier i samband med årsstämman den 16 mars. Hellberg ersätter Paul Bergqvist som efter drygt 10 år valt att lämna.

Mikael Hellberg har en bakgrund inom bryggarvärlden som vd för Pripps och Carlsberg Sverige. Han har också en bred erfarenhet av näringslivsfrågor genom andra uppdrag, bl a som vd för Wasabröd AB och Alcro-Beckers AB samt Nordenchef Procter & Gamble HABC. I dagsläget är Hellberg aktiv i flera styrelseuppdrag, bland annat BillerudKorsnäs AB, Delicato Bakverk AB, Berntson Brands AB, Fresk Group AB, FTI AB, InHouse Group Sweden AB och Stiftelsen Einar Belvén.

Sveriges Bryggerier är Sveriges äldsta branschförening och arbetar sedan 132 år för en livskraftig näring som växer på ett hållbart och ansvarsfullt sätt. Organisationen representerar öl, cider, läsk och vatten.

Sveriges Bryggerier är Bryggareföreningen, Sveriges äldsta branschorganisation.Vi representerar ölbryggerierna, cider-, vatten- och läsktillverkarna och bidrar till mer än 60 000 jobb i Sverige. I styrelsen för Sveriges Bryggerier sitter vd för Carlsberg, Dugges, Spendrups, Åbro, Kopparbergs och Coca-Cola.