Stort tack till alla pantare - två miljoner flaskor tillbaka

Sverige Bryggeriers efterlysning på glasflaskor för två veckor sen har givit resultat. Hittills har närmare två miljoner flaskor pantats och den akuta bristen på glasflaskor för julmusten och julölen i 33cl har därmed dämpats.

- Vi är enormt tacksamma för alla som hörsammat vårt rop på hjälp med att få tillbaka flaskor, säger Cecilia Giertta, vd på Sveriges Bryggerier. Två miljoner flaskor tillbaka överskrider våra vildaste förhoppningar, vi hade bara vågat hoppas på hälften. Så ett stort tack till alla som pantat.

- Och också en uppmaning: sluta inte att panta, bristen är fortfarande stor, men inte lika akut som tidigare.

Totalt cirkulerar runt 130 miljoner 33 centilitersflaskor på den svenska marknaden, varje flaska används ca 40 gånger. Så många behövs för att klara efterfrågan.

När efterlysningen gick ut saknades fem miljoner flaskor, siffran är nu tack vare svenskarnas pantvilja nere på tre miljoner.  Produktionen av nya 33-centiliters flaskor har också kommit igång, men trycket är fortfarande mycket stort hos bryggerierna för att klara av efterfrågan på julmust och julöl så därför behövs ytterligare glasflaskor.

För ev ytterligare kommentarer var vänlig ring
Cecilia Giertta, vd Sveriges Bryggerier, 08-762 65 50 (kopplas till mobilen)

Sveriges Bryggerier, tidigare Svenska Bryggarföreningen, är branschorganisationen för de svenska ölbryggerierna, cider, läskedrycks- och vattentillverkarna. Totalt arbetar runt 4 000 personer i den svenska bryggerinäringen. I styrelsen för Sveriges Bryggerier sitter representanter för Carlsberg, Spendrups, Åbro, Kopparbergs och Coca-Cola.