Tysklandsexporten av öl upp 25 procent på två år Ciderexporten ökade 58 procent under 2009

50 miljoner liter öl och cider sålde de svenska bryggerierna till Tyskland och gränshandeln där under 2009. Det är rekord. På två år har ölförsäljningen ökat med 25 procent till 37 910 954 liter.

Ciderförsäljningen till gränshandeln i Tyskland har ökat explosionsartat, och är nu lika stor som försäljningen på Systembolaget. Totalt under 2009 såldes 11 395 392 liter vilket är en uppgång med 58 procent jämfört med 2008. De senaste två åren har ciderexporten till Tyskland tredubblats.

-         Försäljningsstarkast är april till och med juli för öl, ciderförsäljningen börjar en månad tidigare och sträcker sig över sommaren, säger Cecilia Giertta, vd på Sveriges Bryggerier. 2009 gick också oktober väldigt bra för ölen.

Den alla största merparten av den öl och cider som exporteras och säljs i den tyska gränshandeln, kommer tillbaka till Sverige i form av egen införsel i en och annan form. En svensk 50 cl öl i burk kostar runt 4:50 i gränshandeln jämfört med cirka12 kronor på Systembolaget.

Försäljning till gränshandeln (i tusen liter).

.                 Öl           Cider

2007        30 418      3 680

2008        36 789      7 158

2009        37 911     11 395

För mer information var vänlig ring
Cecilia Giertta, vd Sveriges Bryggerier, 08-762 65 50

www.sverigesbryggerier.se

Sveriges Bryggerier, tidigare Svenska Bryggarföreningen, är branschorganisationen för de svenska ölbryggerierna, cider, läskedrycks- och vattentillverkarna. Totalt arbetar runt 4 000 personer i den svenska bryggerinäringen. I styrelsen för Sveriges Bryggerier sitter representanter för Carlsberg, Spendrups, Åbro, Kopparbergs och Coca-Cola.