PRESSINBJUDAN: Idag avslöjas vilken tid kvinnor slutar få betalt för sitt arbete

Pressmeddelande   •   Mar 03, 2020 06:00 CET

Bild från förra årets manifestation på Sergels torg

Förra året var löneskillnaden mellan kvinnor och män 11,3 procent. Det innebar att kvinnor arbetade gratis efter kl. 16:06 varje dag, medan män fick betalt för hela sin arbetsdag (kl. 8-17). Idag, tisdag 3 mars kl. 12.00 avslöjas det nya klockslaget i kampanjen #lönheladagen på Sergels torg i Stockholm. Media är välkomna att delta.

Bakom Lön hela dagen står en sammanslutning av politiska kvinnoförbund, fackförbund och kvinnorörelsens organisationer. Tillsammans arbetar vi för att kvinnor ska få lön hela dagen. Rörelsen bildades inför 8 mars 2012. Då var klockslaget 15:51. Tisdag 3 mars avslöjas det nya klockslaget genom en fotografering och manifestation för jämställda löner.

Under manifestationen håller jämställdhetsminister Åsa Lindhagen tal och komikern Josefin Johansson leder feministisk allsång.

Tid: 3 mars kl. 12–12.45.

Plats: Sergels torg, Stockholm.

Bakom Lön hela dagen står:

Sveriges Kvinnolobby (initiativtagare), Akademikerförbundet SSR, BPW Sverige, Centerkvinnorna, Fackförbundet ST, Fastighetsanställdas Förbund, Feministiskt Initiativ, Finansförbundet, FQ Forum – Kvinnor och funktionshinder, Fredrika Bremer Förbundet, Forena – försäkringsfacket, Gröna kvinnor, Handelsanställdas förbund, Hotell- och restaurangfacket, IF Metall, Internationella Kvinnoförbundet (IKF), Kommunal, Kvinnliga Läkares Förening, Kvinnofronten, Kvinnor för fred väst, KvinnorKan, Kvinnor i Svenska kyrkan, Liberala Kvinnor, LO, Miljöpartiets jämställdhets- och mångfaldskommitté, S-kvinnor, Svenska Kvinnors Vänsterförbund, Sveriges Arbetsterapeuter, Sveriges Makalösa Föräldrar, Sveriges universitetslärare och forskare (SULF), TCO, Unizon, Varken hora eller kuvad, Vision, Vårdförbundet, Vänsterpartiets kvinnonätverk, Winnet Sverige.

För kommentarer: Clara Berglund, generalsekreterare, Sveriges Kvinnolobby

clara.berglund@sverigeskvinnolobby.se 070-756 77 91

Sveriges Kvinnolobby är en partipolitiskt obunden och ideellt verksam paraplyorganisation som samlar närmare 50 kvinnoorganisationer. Vi arbetar för kvinnors mänskliga rättigheter och ett jämställt samhälle. Sveriges Kvinnolobbys arbete vilar på feministisk grund och utgår från FN:s Kvinnokonvention. Läs mer på: sverigeskvinnolobby.se.