Viktigt Meddelande till Allmänheten: Nu startar Sveriges Kvinnolobby ett upprop mot könsdiskriminerande reklam!

Pressmeddelande   •   Maj 14, 2012 15:20 CEST

Sveriges Kvinnolobby startar idag en kampanj mot könsdiskriminerande reklam. Det måste bli ett slut på alla bilder av sexualiserade kvinnokroppar som dagligen omgärdar oss. På stan, i kollektivtrafiken och i media. Stereotypa och objektifierande bilder påverkar kvinnors och mäns handlingsutrymme och befäster ojämställdheten mellan könen. Att reklam använder ett sexistiskt bildspråk försvårar jämställdhetsarbetet och legitimerar kvinnors underordning i samhället. Det är i grunden ett demokratiproblem att kvinnor framställs som objekt som kan konsumeras.

Nu när badsäsongen nalkas och företagen konkurrerar om reklamutrymmet för att sprida bilder av nakna kvinnokroppar som ska pryda buss- och tunnelbanestationer, TV-inslag och affischer, startar Sveriges Kvinnolobby en kampanj mot den könsdiskriminerande reklamen och sexualiseringen av det offentliga rummet. Kampanjen går ut på att:

-  Informera om hur man som privatperson kan gå till väga för att anmäla könsdiskriminerande reklam till Reklamombudsmannen. Organisationer och privatpersoner som vill delta i kampanjen välkomnas att delge sina anmälningar på kampanjens Facebook-sida.

-  Skriva under ett upprop för en lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam. Regeringen beslutade år 2008 – tvärtemot utredningen om könsdiskriminserande reklams rekommendationer – att inte införa en lagstiftning på området. Samtliga av de övriga nordiska länderna har en lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam. Det är så dags även i Sverige! Skriv under uppropet på: http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=6595

För mer information besök kampanjens facebooksida: facebook.com/varningtillallmanheten

Eller kontakta:

Sveriges Kvinnolobby