Arbetsmiljörisker i fokus under Svevias säkerhetsvecka

Pressmeddelande   •   Okt 17, 2016 11:09 CEST

Svevias säkerhetsvecka pågår 17-21 oktober. Foto: Marcus Marcetic

För andra året i rad genomför Svevia en säkerhetsvecka. Syftet är att engagera Svevias medarbetare i aktiviteter som ska bidra till säkrare arbetsplatser och en stark säkerhetskultur.

Temat för årets säkerhetsvecka är riskobservationer. Under veckan kommer medarbetarna på Svevias samtliga arbetsplatser genomföra rundturer där risker observeras och där man gemensamt på arbetsplatsen diskuterar säkerhetsfrågor.

- Svevias mål är noll allvarliga arbetsplatsolyckor och att möjliggöra ett arbetsliv utan förslitningsskador. Genom säkerhetsveckan vill vi öka medvetenheten om risker i vår arbetsvardag och skapa diskussioner kring hur vi tillsammans kan arbeta för att alltid sätta säkerheten och hälsan först, säger Jan Salkert, arbetsmiljöchef, Svevia.

En obligatorisk del under veckan är att Svevias samtliga chefer genomför besök på arbetsplatserna för att tillsammans med medarbetarna observera risker och därefter diskutera hur säkerhetsarbetet kan utvecklas.

Säkerhetsveckan pågår mellan den 17 och 21 oktober.

Kontaktperson: Jan Salkert, arbetsmiljöchef. Tfn; 070-520 50 24

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se.