Arise Windpower och Svevia tecknar femårigt avtal om anläggningsarbeten

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2010 08:00 CEST

Arise Windpower expanderar kraftfullt och har anlitat Svevia att färdigställa minst hälften av de nödvändiga mark- och anläggningsarbetena. Expansionsplanerna omfattar uppförande av ytterligare cirka 250 landbaserade vindkraftverk till slutet av år 2014.

Redan idag har Arise Windpower ungefär 50 landbaserade vindkraftverk i drift eller under byggnation. Kostnaden för anläggningsarbetena beräknas till cirka 800 miljoner kronor.

– Affären innebär att Svevia blir ledande i Sverige vid nybyggnation av vindkraft. Vi är mycket stolta över att Arise Windpower valt oss som samarbetspartner. Vi gläntar bara på dörren till den nya marknad som klimatomställningen innebär, säger P-O Wedin, vd, Svevia AB.

– Vi har nu anlitat Svevia i tre projekt och är mycket nöjda med deras arbete. Svevia har väl svarat upp till de tuffa krav vi ställt på kvalitet, kostnadseffektivitet och snabb byggnation i projekten. Det känns därför naturligt att utöka samarbetet att omfatta en större del av vår planerade expansion i södra Sverige, säger Peter Nygren, vd, Arise Windpower AB.

Anders Asp, regionchef, Svevia AB, telefon 070-318 31 23

Peter Nygren, vd, Arise Windpower AB, telefon 0706-300 680

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om Sveriges vägar och infrastruktur. Våra 2 800 medarbetare finns på 130 platser i hela Sverige och vi omsätter 7,9 miljarder kronor. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder, för att sopa, ploga och sköta om landets vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se