Bättre väg mellan Alfta och Åmot (väg 546)

Pressmeddelande   •   Jun 17, 2013 10:17 CEST

Under sommaren kommer Svevia att utföra vägförstärkning mellan Alfta till Åmot.

Uppdraget som Trafikverket beställt, är värt 25 miljoner kronor. Delar av den 55 km långa sträckan är idag en sliten väg med dålig beläggning och provisoriska lagningar.  Med vägförstärkningar och ny beläggning blir den mer långsiktigt hållbar och också mer trafiksäker.

På sträckan Alfta – Annefors, cirka 13 km, kommer Svevia att utföra stora förstärkningsåtgärder, som innebär att vägkroppen blir mer stabil, samt lägga på en ny beläggning. Sträckan Annefors – Åmot cirka 42 km kommer till stor del att fräsas upp och få nytt grus för att sedan bli en grusväg med inslag av beläggning genom viss bebyggelse.

– Projektet beräknas komma igång redan under juni och ska i stora delar vara klart till hösten om allt går enligt planerna. Beläggningen kommer på plats våren 2014. Tyvärr betyder det ju att framkomligheten för en tid kommer att bli påverkad. Men vi kommer att göra vårt yttersta för att få det att flyta på och hoppas att bilisterna respekterar vår arbetsplats. Vi utför ju jobbet för att vägen ska bli bättre och mer hållbar, säger Robin Svensson, entreprenadchef, Svevia.

Robin Svensson, Svevia, tfn 0611-442 06

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se