Bättre väg mellan Brännland – Strömåker, i Bjurholm kommun

Pressmeddelande   •   Dec 16, 2013 08:04 CET

Nederbörd, tjäle och tung belastning har gett vägen dålig bärighet, sprickor och deformationer. Men nu ska den förstärkas.

Nu ska trafiksäkerheten och bärigheten bli bättre på väg 539 mellan Brännland och Strömåker i Bjurholm kommun, Västerbotten.

Svevia, som har fått uppdraget av Trafikverket, är redan igång med arbetet. Uppdraget är värt 17 miljoner kronor och omfattar utbyte av vägtrummor och förstärkningsåtgärder.

– Att förstärka och öka bärigheten betyder att vi gräver ur vägen och fyller på med nytt material. Det är den typen av vägarbete som hela tiden behöver utföras med vissa tidsintervall, säger platschef Daniel Lambertsson, Svevia.

Nederbörd, tjäle och belastningar förändrar själva strukturen på vägkroppen.

– Till slut håller den inte och då behövs nytt material. Den här vägen till exempel har bärighetsskador, deformationer och sprickor. Ofta lägger vi sist på asfalt, men den här grusvägen ska förbli grusväg.

När förstärkningsarbetet är klart kommer vägen, som bland annat används som transportled för skogsindustrin, att fortsätta upprätthålla bärighetsklass BK1 året runt. Det är en bärighetsklass som tillåter högre fordonsvikter och som är den vanligaste på det allmänna vägnätet i Sverige.

– Vi är redan igång med arbetet. Just nu jobbar vi för att byta ut så många vägtrummor vi hinner före tjälen går ner i backen. Runt trummorna fyller vi på med nytt material. När tjälen kommer måste vi göra ett arbetsuppehåll fram till mitten på maj, säger platschef Daniel Lambertsson, Svevia.

Den 11 kilometer långa sträckan ska vara klar i slutet av augusti 2014.

Curt-Owe Wiklund, Svevia, 090 – 17 26 17

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se