Bättre väg mellan Tuvan och Gunnarsjö i Hallands län

Pressmeddelande   •   Apr 26, 2016 07:45 CEST

Väg 821 mellan Tuvan och Gunnarsjö behöver rustas upp. I sommar kommer sträckan att få bättre bärighet och högre trafiksäkerhet med 14 nya mötesplatser.

– Den här vägen är till stora delar dålig och är i behov av åtgärder, säger Henrik Rasila, Svevia.

För att öka bärigheten har Trafikverket gett Svevia uppdraget att förstärka vägkroppen på den 6,4 kilometer långa sträckan.

– Det gör vi genom att fräsa in ny makadam. De sämsta delarna av vägen kommer att grävas ur och byggas upp med ny överbyggnad förstärkt med geonät. Sedan kommer den att beläggas med så kallad IM (indränkt makadam). Det är en typ av miljövänlig beläggning som fungerar ypperligt på den här typen av vägar som betraktas som lågtrafikerade men som ändå behöver en stabil och jämn yta. Vi kommer även förbättra avvattningen på sträckan genom att förlägga nya vägtrummor.

Trafiksäkerheten på sträckan förbättras både genom en ökad bärighet men också genom att 14 stycken mötesplatser ska byggas. Uppdraget är värt cirka 10 miljoner kronor.

– Framkomligheten kommer att påverkas under byggtiden så jag vill uppmana förbipasserande trafikanter att visa hänsyn mot våra medarbetare och maskiner på vägen.

Vägarbetet kommer att startas i maj och ska vara klart under 2016.

Cory Symoens, Projektledare, Trafikverket, tfn; 010 – 124 21 66

Henrik Rasila, Projektchef, Svevia, tfn; 070 – 395 37 38

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se<!--?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" ?> </em></p>-->