Bättre väg mellan Vindeln och E12:an

Pressmeddelande   •   Jul 08, 2013 08:00 CEST

Trafikverket har gett Svevia uppdraget att förstärka sträckan väg 630 mellan Hednäs och Vindeln.

Sträckan fungerar som en viktig länk mellan Vindeln och E12 för persontrafik, timmerbilar och övriga transporter. Uppdraget är värt 20 miljoner kronor.

Jobbet pågår och ska vara färdigställt senast september 2014.

– Det är ett klassiskt vägarbete, där vi kommer att skapa bättre bärighet på vägkroppen genom att åtgärda skador, fylla på med nytt grus och lägga ny asfalt på. För boende och transportföretag som trafikerar sträckan kommer framkomligheten att bli påverkad. Men vi kommer att göra vårt yttersta för att få det att flyta på så smidigt som möjligt, säger Mikael Gerklev, Svevia.

Väg 630 är en viktig trafikled som avsevärt minskar transportsträckan genom att den ansluter inlandet via Vindeln med E12.

– Vi är glada för uppdraget som befäster Svevia som en stark aktör på infrastrukturmarknaden i Västerbottens inland.

Mikael Gerklev, arbetschef Svevia, tfn 090-17 26 56

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se