Breddad maskin lägger asfalten rekordsnabbt

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2013 07:02 CET

Nytänkande inom beläggningsområdet ger Svevia en unik fördel. Genom att använda en breddad asfaltsläggare kan asfalten läggas rekordsnabbt.
– Det gäller att jobba smart och våga testa nya saker och metoder om man ska vara framgångsrik i den här branschen, säger Kenneth Andersson, avdelningschef på Svevia.

Under några nätter i september i år lade Svevia ny beläggning på delar av E4:an vid Järva krog norr om Stockholm. Genom att använda en breddad beläggningsmaskin kunde arbetet utföras snabbare när två filer lades i ett drag.

– Vi vill komma vidare, förändra utförandet, höja kvaliteten och hitta metoder som gör att vi kan jobba kostnadseffektivt. Jag vill tro att den inställningen har gjort att vi i år har en marknadsandel i Stockholm på 80 procent när det handlar om underhållsbeläggningar, säger Kenneth Andersson.

Ett exempel på en ny innovation inom asfaltsområdet som Svevia just nu jobbar med är en ny kallemulsion för längsgående skarvar.

– Vi har testat den på vissa objekt med mycket gott resultat. Den har bra flexibilitet som gör att den inte spricker på vintern. Att arbeta med kalla emulsioner istället för varma är dessutom energieffektivt och bra för arbetsmiljön, säger Kenneth Andersson.

För mer information kontakta:
Kenneth Andersson, avdelningschef, Svevia, tfn 070-386 54 41

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se