Bro över Byskebäcken byggs av Svevia

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2009 08:46 CET

Bron över Byskebäcken har gjort sitt. Vägverket bygger en ny bro med Svevia som entreprenör. Bron förväntas stå klar i mitten på augusti.

Den befintliga bron är en plåttrumma som kommer att ersättas.

- Trumman har rostat vid vattenlinjen och den klarar helt enkelt inte längre att bära upp belastninngen av tung trafik. Så i samband med det förstärkningsarbete som Svevia utför på sträckan mellan Byske och Finnträsk har bron tillfälligt försetts med förstärkningsplåtar, säger Mats Westerlund, projektledare på Vägverket.

Den nuvarande lösningen med trumma ersätts med en bro av stålrörspålar och betong.

- Ihåliga stålrörspålar borras ner i marken, ner i berggrunden. Dessa fylls med betong och kapas sedan av. Runt dessa kommer vi sedan att gjuta rambenen, det vill säga de ben som bär upp själva broplattan där vägbanan går, säger Håkan Andersson, entreprenadingenjör, Svevia.

Arbetet med den nya bron startas upp i slutet av november och kommer att stå klar i mitten av augusti. Anbudsumman är 3,8 miljoner kronor.

Svevia utför även förstärkningsarbete på vägsträckan som breddas och får ett nytt bärlager. Det arbetet beräknas vara klart i början av december. Beläggningsarbete kommer att utföras på sträckan under sommaren 2010.

Kontaktperson: Håkan Andersson, Svevia: 070-631 98 45

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om Sveriges vägar och infrastruktur. Våra 2 500 medarbetare finns på 130 platser i hela Sverige och vi omsätter 7,2 miljarder kronor. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamna, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder, för att sopa, ploga och sköta om landets vägar, gator och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se.