Bro över kanal i Bergeforsen

Pressmeddelande   •   Mar 29, 2012 08:08 CEST

Svevia har fått i uppdrag att bygga en vägbro för väg 331 mellan Timrå och Strömsund. Bron kommer att gå över en kanal som byggs vid Bergeforsens kraftstation.

– Utloppskanalen byggs eftersom Bergeforsens kraftstation får ett nytt utskov. Kanalen skär rakt igenom väg 331 och därför behövs det en bro, säger Öivind Peterson, arbetschef Svevia.

Ett utskov är en säkerhetsåtgärd för att på ett kontrollerat sätt släppa ut vatten från en damm och är en del i de säkerhetshöjande åtgärder som Vattenfall genomför vid Bergeforsen.

– Uppdraget utförs som en utförande entreprenad med konstruktionsansvar, vilket betyder att det är Svevia som på Vattenfalls uppdrag både tar fram konstruktionen för bron och bygger den. Vi har redan startat arbetet med att fram handlingar för konstruktionen och kommer att påbörja vårt bygge i augusti. Bron planeras vara färdigställd i oktober 2013.

Bergeforsens kraftstation finns i Indalsälven och togs i drift 1955. Vattenfall investerar i utbyggnaden av Bergeforsen för att förlänga vattenkraftverkets livslängd och för att förstärka skyddet vid extrema väderförhållanden.

– Det kommer att öka anläggningens verkningsgrad och effekt och förbättra miljöegenskaperna, säger Mikael Berg, project manager vid Vattenfall.

Kraftverket ägs gemensamt av Vattenfall (60%) och E.ON (40%) och förser 147000 hushåll med elektricitet

Öivind Petersson, arbetschef Svevia, tfn 0660 – 442 20
Mikael Berg, projectmanager Vattenfall, tfn 090 – 15 14 21

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra 2 800 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7,6 miljarder kronor. Sedan 2010 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se