Finskt/svenskt samarbete i stort svenskt järnvägsprojekt

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2005 11:28 CEST

Vägverket Produktion har fått i uppdrag av finska Lemcon att bygga 4,5 kilometer dubbelspår, fem broar samt utföra markarbeten på järnvägssträckan Torbacken – Hede i närheten av Lilla Edet. Entreprenadsumman är 154 miljoner kronor.

– I kombinationen mark- och tunnelarbeten kompletterar våra två företag varandra bra, bland annat då Vägverket Produktion inte längre bedriver tunnelverksamhet. Vi har arbetat tillsammans med Lemcon i tre anbud, och det är roligt att vi nu fått det största och mest spännande av kontrakten. Markförhållandena är besvärliga med omfattande markförstärkningar och utmanande geoteknik, säger Claes-Göran Jonefjäll, avdelningschef affärsområde Anläggning Syd, Vägverket Produktion.

Kontraktet är en del i projektet Norge – Vänernbanan, där Lemcon är huvudentreprenör och har Banverkets uppdrag att bygga sju kilometer dubbelspår, varav tre kilometer i tunnlar, för 512 miljoner kronor.

– Vi har i detta kontrakt lyckats med att utnyttja samlad kompetens i Vägverket Produktion och Lemcon, och vi kan nu se fram emot samarbetet med tillförsikt, säger Bjarne Liljestrand, marknadsansvarig på Lemcon.
Bygget är redan igång och hela sträckan ska vara färdigställd sommaren 2009.

Kontakt:
Claes-Göran Jonefjäll, avdelningschef, Vägverket Produktion