Flexibel vägskylt sparar pengar i Jokkmokk

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2011 08:00 CET

På Storgatan i Jokkmokk är det trångt med utrymme. Med flexibla vägskyltar kan kostnaden för skadade vägskyltar hållas ner.

Svevia som är den entreprenör som sköter om underhållet av vägarna genom Jokkmokk såg att vägskyltarna på Storgatan, i och intill refugerna, ofta var byngliga, påkörda eller var vridna åt fel håll. Anledningen var att många trafikanter missbedömde det trånga utrymmet och svängde in i vägskyltarna.

– Vi föreslog för Trafikverket att vi skulle byta ut de klassiska vägfundamenten som skyltarna sitter fast i till så kallade fjäderfundament, berättar Mats Hedman, platschef på Svevia i Jokkmokk.

Ett fjäderfundament är den del som sitter fast i refugen och som håller skylten på plats. Stålröret som skylten sitter på träs helt enkelt på fjädern som sitter i fundamentet. Det gör att en trafikant kan köra på skylten, som sedan reser sig igen utan att röret blivit krokigt eller att skylten vridit sig.

– De nya fundamenten har suttit på plats sedan september 2010 och vi ser redan att det har gett resultat. Vi har ännu inte bytt eller riktat en enda vägmärkesstolpe efter bytet. Tidigare fick vi rycka ut i stort sett varje vecka för att rikta och ibland byta ut vägmärkesstolpar, säger Mats Hedman, Svevia.

För mer information kontakta:
Mats Hedman, platschef Jokkmokk, 070-223 80 97

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om Sveriges vägar och infrastruktur. Våra 2 800 medarbetare finns på 130 platser i hela Sverige och vi omsätter 7,9 miljarder kronor. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder, för att sopa, ploga och sköta om landets vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se