Haparandabanan ger nytt uppdrag till Svevia

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2009 16:20 CET

Byggandet av Haparandabanan framskrider. Nu har turen kommit till sträckan i Vanafjärden där fyra betongbroar ska byggas av Svevia.

Nya Haparandabanan knyter genom sin sträckning mellan Kalix och Haparanda ihop det finska och det ryska järnvägsnäten. Den nya banan som främst byggs för godstransporter kommer att klara tyngre tåg som kan köras snabbare.

Dessa tåg kommer att belasta två av de totalt fyra nya broar som Svevia fått i uppdrag att bygga för Haparandabanan.
– Det är helt vanliga konventionella betongbroar. Två för järnväg och två för bilväg som passerar över järnvägen. För den ena järnvägsbron kommer vi att behöva sänka grundvattennivån för att i torr miljö kunna gjuta brons bottenplattor, berättar Stefan Malm, platschef Svevia.

Uppdraget som blir Svevias fjärde uppdrag på Haparandabanan kommer att starta vid årsskiftet och ska stå klar i maj 2011. Anbudssumman är 24 miljoner kronor.

– Vi har varit här och byggt sedan maj 2008 och har blivit ett väl sammansvetsat gäng. Vi är naturligtvis glada att vi fått ytterligare förtroendet att bygga vidare på Haparandabanan, säger Stefan Malm, platschef Svevia.

Kontaktperson: Stefan Malm, Svevia: 070-602 67 31

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om Sveriges vägar och infrastruktur. Våra 2 500 medarbetare finns på 130 platser i hela Sverige och vi omsätter 7,2 miljarder kronor. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder, för att sopa, ploga och sköta om landets vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se