Klimatsmart asfaltläggning

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2008 08:00 CEST

Stigande oljepriser och och ett ökat intresse för klimatsmarta alternativ har lett fram till en ny metod för asfaltläggning som sparar både pengar och miljö. Den nya metoden ger dessutom en säkrare väg som håller länge.

Oljepriset i världen fortsätter att öka, vilket i sin tur ger en högre kostnad för bituminet, som är bindemedlet i asfalt. Samhälle och beställare uttrycker också en allt starkare vilja att entreprenörerna ska engagera sig i att ta fram klimatsmarta alternativ.

- Därför har vi vidareutvecklat en metod som inte bara förenar kostnadseffektiviteten med miljötänkandet, den är dessutom säkrare och ger en bra körupplevelse, säger Nils Eneland, Vägverket Produktion.

Metoden kallas indränkt makadam tät (IMT) och ingår som en av flera metoder bland de så kallade kalla teknikerna. Skillnaden mot traditionell asfalt är att stenmaterial och emulsion läggs ut kallt direkt på vägen, att jämföra med asfalt som tillverkas i ett asfaltverk och sedan transporteras ut till vägen, där den läggs ut varm.

Metoden passar att lägga på vägar där man har lite tyngre transporter med en årsdygnstrafik på upp till cirka 2000 fordon. Efter ett år har vägen uppnått perfekt skick och kan inte urskiljas från en traditionell asfaltväg, förutom att den har en något högre friktion, vilket gör den säkrare att använda.

- Det här är ett hantverk som kräver fingertoppskänsla och skicklighet, utförandet är oerhört viktigt för slutresultatet. Men har vi skött oss så har kunden en mycket fin väg som håller i 15-20 år utan åtgärder, säger Nils Eneland.

För mer information kontakta:
Nils Eneland, Produktionschef Vägverket Produktion, telefon 036-15 14 48,
Lennart Glaad, Tankchef Vägverket Produktion, telefon 0470 -75 55 15.