Miljarder att spara på digitalisering av vägunderhåll

Pressmeddelande   •   Apr 11, 2018 07:36 CEST

Svevia leder utvecklingen av digitalisering inom vägunderhåll.

I ett digitalt innovationsprojekt utvecklar Svevia en lösning som helt kan komma att förändra förutsättningarna för vägunderhåll och minska samhällets kostnader för drift och underhåll av vägar med miljontals kronor.

Med avancerad information om temperatur, väderförhållanden och väglag går det att få svar på frågor som; när, hur och var det blir halt och med IoT-lösningar skräddarsy åtgärder för vinterväghållning.

- Ökad tillgänglighet av data från vägsensorer, uppkopplade fordon och maskiner skapar förutsättningar för högkvalitativa väglagsprognoser och optimering av insatser, vilket kan effektivisera framtidens vägunderhåll avsevärt. Samtidigt minskar den skadliga miljöpåverkan genom minskade transporter och minskad mängd saltanvändning, säger Andreas Bäckström, projektledare på Svevia.

Enligt de beräkningar som gjorts i projektet skulle vägunderhållet kunna effektiviseras med miljontals kronor per år.

Potentialen av en dynamisk optimering av vintervägunderhållet är enligt Svevia många.

- Förutom minskade kostnader och minskad negativ miljöpåverkan kan vi med en högre prognossäkerhet bidra med en högre trafiksäkerhet. Beslutstödsystemen och den ökade automatiseringsgraden förbättrar också arbetsmiljön med minskad stress för driftledningspersonal och maskinförare.

Utvecklingsprojektet som drivs i samarbete B & M systemutveckling, Vti, Klimator och Foreca med stöd från SBUF (Svenska byggbranschens utvecklingsfond) ska slutrapporteras till sommaren.

Andreas Bäckström, Svevia, tfn: 031-58 67 40

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se.