Miljöpris Norra länken till Svevia

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2011 14:00 CET

Med 35 av totalt 40 poäng tog Svevia hem Norra länkens miljöpris för entreprenaden NS15. Entreprenaden omfattar en breddning av E4/E20 vid Karolinska institutet i Solna. Priset delas ut av Trafikverket.

Svevias förslag att tillverka prefabricerade betongelement på en "miljösäker" plats inom arbetsområdet istället för att genomföra en traditionell gjutning, förkortade arbetstiden och gav omfattande energi- och miljövinster. Genom att arbetsmomentet tog kortare tid, minskade också störningarna för de av vägarbeten hårt drabbade stockholmstrafikanterna.

Syfte med Norra länkens miljöpris är att premiera miljöengagemang och sytematiskt miljöarbete, minska antalet miljöolyckor och miljötillbud på entreprenaderna samt premiera god ”miljöordning” på arbetsplatserna.

- Priset är verkligen ett kvitto på det går att göra skillnad både för människor och miljö bara man tänker till lite extra, säger Svevias platschef Henrik Åslund. Riktigt engagerade medarbetare är dock en förutsättning för att lyckas.

Prissumman uppgår till 25 000 kronor och ska användas till personalutvecklande aktiviteter.

Trafikverkets motivering lyder: ”Svevia har en bra ordning och miljökontroll på arbetsplatsen och med en modern maskinpark bidrar detta till en god miljö. Svevia har också lyckats visa att det går att förena energi- och miljövinster med stora tids- och kostnadsbesparingar genom att tillverka prefabricerade betongelement inom arbetsområdet.”

Bildtext: Att tillverka prefabricerade betongelement på en "miljösäker" plats inom arbetsområdet gav Svevia Norra länkens miljöpris. Foto: Hans Jevin, Svevia

För mer information kontakta:
Henrik Åslund, platschef Svevia, tfn 070-539 89 10

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om Sveriges vägar och infrastruktur. Våra 2 800 medarbetare finns på 130 platser i hela Sverige och vi omsätter 8,1 miljarder kronor. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder, för att sopa, ploga och sköta om landets vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se