Mitträcken för bättre trafiksäkerhet på E18

Pressmeddelande   •   Maj 26, 2016 08:06 CEST

För att trygga säkerheten under pågående arbete på E18 stänger Svevia av ett körfält av i båda riktningarna. Foto: Fredrik Schlyter

Under sommaren ska Svevia montera upp 93 km mitträcken längs E18 mellan Örebro och Köping för att förhindra överåkningar från mötande körfält.

Arbetet som kommer att starta i Arboga under juni månad utförs på uppdrag av Trafikverket och är värt cirka 30 miljoner kronor.

– Det kommer att ta ungefär två och en halv månad att sätta upp alla 93 500 räckena, säger Nils Balstedt, Svevia.

Bakgrunden till att Trafikverket väljer att prioritera trafiksäkerheten på just E18 är att det på vägar med bred mittremsa skett flera allvarliga olyckor i samband med överåkningar från mötande körfält.

– Att sätta upp mitträcken längs en högtrafikerad europaväg är förknippad med mycket logistik som måste klaffa. För att trygga trafiksäkerheten både för trafikanter och för oss som utför jobbet kommer ett körfält att stängas av i båda riktningarna. Avstängningarna förflyttas hela tiden eftersom vi arbetar inom ett område på 2000 meter i taget.

Nils Balstedt, arbetschef, Svevia, tfn; 070 – 321 41 48

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se<!--?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" ?> </em></p>-->