Nu kan stockholmarna cykla säkert hela vintern

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2012 15:20 CEST

Nu finns en ny metod för att göra cykelvägarna i Stockholm säkra också när det snöar. Tekniken kallas sopsaltstråk.
– Det borde passa utmärkt i Stockholm, säger Svevias entreprenadingenjör i Stockholm, Nils Balstedt.

Många cyklister ställer undan cykeln inför vintern i Stockholm och tar bilen istället.

– Tänk om vi kunde få tio procent av dem att fortsätta cykla, det skulle avlasta Stockholms vägnät och ge mindre köer, säger Nils Balstedt.

Norrköpings kommun har tillsammans med Svevia prövat tekniken. Enligt kommunens egna mätningar har vintercyklingen ökat med 16 procent under de fyra säsonger sopsaltstråk använts.

Sopsaltstråk-tekniken innebär att en mindre maskin utrustad med sopvals monterad fram och en bogserad saltspridare bak går fram på cykelbanan.
Den både borstar bort snö och sprider saltlösning på cykelbanan på samma gång. Saltlösningen, som bara innehåller cirka 22 procent salt och resten vatten, är en miljövänlig metod att bekämpa halka på särskilt om det görs i förebyggande syfte.

Med sopsaltstråk-tekniken får cyklisterna en svart, snö- och isfri, bana att cykla på.

För ytterligare information kontakta: Nils Balstedt, entreprenadingenjör, mobil 070-321 41 48.

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra 2 800 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7,6 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se