Nu ska bullret minska vid nytt bostadsområde

Pressmeddelande   •   Mar 22, 2012 07:52 CET

Stockholms stad har gett Svevia uppdraget att bygga ett bullerdämpande skydd mellan järnvägen och det nybyggda bostadsområdet Annedal i stadsdelen Mariehäll.

Bullerskyddet kommer att bli 480 meter långt och 4,5 meter högt och löpa alldeles intill järnvägen.

– Vi börjar bygga skyddet i mars och det ska vara klart i september, därefter kommer de boende att uppleva att det blir tystare och lugnare, säger Fredrik Asklund, arbetschef, Svevia.

Arbetet kommer att utföras nära järnvägsspåret medan trafiken fortgår som vanligt.

– Det kommer att bli en actionfylld arbetsplats med tågen som viner förbi, men allt arbete sker givetvis under säkra former, det är komplext men vi har lång erfarenhet av den här typen av uppdrag, säger Fredrik Asklund.

För att effektivisera arbetet och bygga snabbare görs bullerskyddet av prefabricerade delar som lyfts på plats vartefter bygget framskrider.

Kontraktssumman uppgår till 27 miljoner kronor.

För mer information, kontakta gärna:
Fredrik Asklund, arbetschef, Svevia, tfn 070-251 88 12

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om Sveriges vägar och infrastruktur. Våra 2 800 medarbetare finns på 130 platser i hela Sverige och vi omsätter 7,6 miljarder kronor. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder, för att sopa, ploga och sköta om landets vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se