Ny cirkulationsplats till Ängelholms pendlare

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2016 12:26 CET

Arbetet med den nya trafikplatsen vid den hårt belastade infarten till Ängelholm har äntligen startat. Svevia ska bygga den nya trafiklösningen som ska vara klar i november 2016.

Långa bilköer vid Ängelholm mest trafikintensiva infart vid Rebbelberga har länge varit ett problem. Nu har Svevia påbörjat det inledande arbetet med geotekniska undersökningar, röjning samt transportvägar, inför byggandet av en helt ny cirkulationsplats med dubbla körfält. Uppdraget är värt cirka 35 miljoner kronor.

– Den nya lösningen innebär att det skapas en helt ny cirkulationsplats för väg 13 som ansluter till E6:an. Med två körfält kommer det här att bli en trafiklösning som sväljer det tryck av biltrafik som finns. När allt är klart kommer Ängelholmsborna att slippa de långa bilköerna, säger Anders Folkesson, Svevia

Förutom cirkulationsplatsen ingår det även i Svevias uppdrag att bygga de anslutande vägarna, ett dagvattenmagasin samt en pumpstation.

– Arbetsområdet är mycket trångt, och i samband med byggnationerna kommer vi att för våra medarbetares säkerhet att behöva reglera trafiken genom att bland annat sänka hastigheten förbi arbetsplatsen. Periodvis kommer det att vara trafikstörningar men vi ska göra vårt yttersta för att få det att flyta på så smidigt som möjligt. Vi ber Ängelholmsborna visa hänsyn mot våra arbetare och fordon på vägen. Alla är där för att i slutänden skapa en bättre trafiklösning.

Anders Folkesson, projektchef, Svevia, tfn; 040-28 49 93

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se<!--?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" ?> </em></p>-->