Ny trafikplats i Täby

Pressmeddelande   •   Maj 16, 2016 07:37 CEST

Under sommaren startar bygget av en ny trafiklösning i Täby. Foto: Fredrik Schlyter

För att möta den förväntade trafikbelastningen vid Roslags-Näsby förbereds en ny trafiklösning för E18 vid Täby. På uppdrag av Trafikverket, bygger Svevia om den befintliga trafikplatsen samt utvecklar stråk för gång- och cykeltrafikanter.

E18 är en viktig infartsväg till Stockholm för såväl person- och godstrafik. Den tilltagande köbildningen på E18 och anslutande lokala vägar i Täby ställer nya krav på infrastrukturen. Svevia har fått uppdraget att genomföra de planerade trafiklösningarna.

– Vi bygger om trafikplatsen vid Roslags-Näsby. Det innebär att vi ersätter den befintliga bron med en ny som breddas för att öka framkomligheten och säkerheten för gående och cyklister och som förbereds för en framtida utbyggnad av E18 . Dessutom bygger vi två nya cirkulationsplatser vid Centralvägen som anläggs på vardera sidan om den nya bron. Även de anslutande på- och avfartsramperna byggs om för att öka trafiksäkerheten och ansluts till cirkulationsplatserna, säger Håkan Nyman, arbetschef på Svevia

Uppdraget är en totalentreprenad. Ombyggnationen beräknas starta under slutet av sommaren och planeras vara färdigt under den senare delen av 2018. Kontraktet är värt cirka 130 miljoner kronor och innehåller även en option att bygga en ny anslutning mot Täby centrum, kallad Täby Allé.

Håkan Nyman, arbetschef, Infra Solna, Svevia, tfn; 08 – 404 10 60

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se<!--?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" ?> </em></p>-->