Nya broar breddar E4/E20 i Stockholm

Pressmeddelande   •   Apr 11, 2013 08:06 CEST

Svevia har fått i uppdrag av Trafikverket att bredda E4/E20 Essingeleden på Norra länken mellan Trafikplats Karlberg och Trafikplats Tomteboda. Kontraktet är värt 91,5 miljoner kronor.

Breddningen innebär att ett extra körfält skapas i södergående riktning. Svevia ska bygga två nya broar som sedan gjuts ihop med den befintliga bron.

– Det var ett mycket välkommet besked till oss på Svevia att vi vunnit projektet, säger Bengt Lunneborg, arbetschef, Svevia.

En stor utmaning i projektet är den trafikintensiva miljön.  Essingeleden är en av Sveriges mest trafikerade leder, med direkt påverkan på hundratusentals människor varje dag, året runt.

– Ja, det kräver bred erfarenhet och kompetens, Svevia har framgångsrikt genomfört ett liknande projekt på E4/E20 Essingeleden tidigare. Med de erfarenheterna kommer vi att tekniskt, logistiskt och arbetsmiljömässigt kunna arbeta på ett sätt så att trafiken flyter bra, säger Bengt Lunneborg.

Norra länken är en viktig pusselbit för att lösa regionens trafikproblem och är en förutsättning för att kunna bygga de nya stadsdelarna Hagastaden och Norra Djurgårdsstaden. Tillsammans med Södra länken och Essingeleden utgör Norra länken ett sammanhängande trafiksystem.

Projektet startar i maj 2013 och beräknas vara klart i slutet av 2015.

Bengt Lunneborg, arbetschef, Svevia, tfn 070-321 40 03

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra 2 400 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7,1 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från väst till öst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se