Nya mitträcken kan rädda 25 liv per år

Pressmeddelande   •   Okt 23, 2012 07:49 CEST

Snart avgörs vilka farliga vägar som ska byggas säkra. Att bygga om Sveriges mest trafikerade 90-vägar som inte är mötesseparerade beräknas rädda 25 liv per år. Och minska antalet svårt skadade med 130. Det skriver på Väg i det kommande numret.

Det finns idag drygt 1 000 mil 90-väg som inte är mötesseparerad. På dessa vägar omkommer lika många som på de 4 000 mil belagd väg som har hastighetsgränsen 70 kilometer i timmen.

Att mötesseparera de mest trafikerade 90- vägarna – cirka 200 mil – beräknas få stor effekt på antalet omkomna och svårt skadade i trafiken.

Separeringen kan antingen ske genom att vägarna rustas upp till motorvägsstandard eller byggs om till 2+1–vägar med mitträcken. När en högtrafikerad väg görs mötesfri beräknas dödligheten minska med cirka 80 procent.

– Om vi vill minska dödligheten på Sveriges vägar finns det, som jag ser det, två vägar att gå, antingen mötesseparera eller sänka hastigheterna. För framkomlighetens skull är mötesseparering rätt, säger Pär-Olof Dahlberg, biträdande divisionschef, Svevia.

Tabellen visar hur många meter större* icke mötesseparerad 90-väg – med en trafikintensitet på fler än 4000 fordon per dygn – som det finns i respektive kommun.

Flera av vägavsnitten tillhör Sveriges farligaste.

*Europa- och riksvägar.

För mer information kontakta:

Pär-Olof Dahlberg, biträdande divisionschef Svevia, tfn: 070-333 66 01

Tabellen som visar hur många meter icke mötesseparerad 90-väg – med en trafikintensitet på fler än 4 000 fordon per dygn – som det finns i respektive kommun finns i pdf- och worddokumenten samt som excelfil bifogat här nedan.

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra 2 800 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7,6 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se