Nygatan blir cykelsäker

Pressmeddelande   •   Jun 27, 2013 08:26 CEST

Gång- och cykeltrafikanter får ett nytt fint stråk när den östra delen av Nygatan i Umeå byggs om.

Den strida strömmen av cyklister som susar fram längs Nygatan kommer i framtiden att kunna cykla mer säkert.

Svevia ska på uppdrag av Umeå kommun bygga om sträckan mellan Järnvägsgatan och Östrakyrkogatan. Ombyggnationen kommer att förvandla Nygatan till en delvis enkelriktad väg. Sträckan får en helt ny belysning och de gamla björkarna kommer att tas bort och ersättas med nya.

Samtidigt passar Umeva och Umeå Energi på att modernisera infrastrukturen som finns under marken.

– Förutom ombyggnationen ovan mark ska vi också byta ut ledningar för VA, fjärrvärme, el-tele och optokabel. Eftersom jobbet utförs mitt i Umeå stadskärna är det en hel del logistik för att få allt att fungera samtidigt som vi utför jobbet. Trafiken kommer tillfälligt att ledas om, säger Benny Moström, platschef, Svevia.

Projektet som redan startat kommer att utföras i två etapper. Hela projektet sträcker sig över tre år och ska vara avslutat i september 2015. Anbudsumman är 20,3 miljoner kronor.

Benny Moström, Svevia, tfn 090-17 27 33

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se